Bilbranchen 2021

Hvordan kan Bilbranchen 2021 skabe værdi for jer?

Den danske bilbranche er en milliardforretning og som aktør i bilbranchen er det derfor nødvendigt at være opdateret om markedet og hvordan det udvikler sig. Denne rapport giver dig overblik over bilbranchen og danskernes forventningerne til ændringer i fremtiden. Der er et afsnit om beslutningsprocessen for bilkøb, hvor det bliver klarlagt, hvad der påvirker danskernes i denne proces og hvor lang tid det tager inden købet er gennemført. Du får også viden om leasing og hvordan danskerne foretrækker at finansiere deres biler, ligesom danskernes holdning og adfærd i relation til miljøvenlighed afdækkes.

Du får unik viden baseret på 2000 respondenter udarbejdet af roots.

Du får data som er baseret på det danske marked, så viden er baseret på lokal
købsmønstre.

Du får en dybdegående indsigt i adfærd og trends indenfor bilbranchen.

Datagrundlag

Rapporten er baseret på en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt den danske befolkning over 18 år. Besvarelserne er blevet indsamlet via Bilendi/M3 Panelet i perioden fra den 4. marts til og med den 11. marts 2021. Rapporten er baseret på i alt 2.000 besvarelser.

Data er efterfølgende blevet vejet i henhold til populationens fordeling på køn, alder og geografi. Dette er gjort for at opnå mere repræsentative resultater, som afspejler den danske befolkning og dermed kan generaliseres. Resultaterne vil imidlertid fortsat være forbundet med en vis statistisk usikkerhed – som enhver anden stikprøveundersøgelse.

Beslutningsproces ved bilkøb

Når danskerne har besluttet sig for at købe en ny bil går der omkring en måneds tid før de har gennemført købet. Det er vinduet for påvirkning i den aktive del af beslutningsprocessen. Rapporten har også klarlagt, hvilke faktorer der påvirker danskerne i denne periode.

 

Hybrid- og elbiler i 2021

Adspurgt er det meget praktiske faktorer, der påvirker danskerne i deres beslutningsproces. Det gælder på tværs af alle aldersgrupper. Vi ser ligeledes en udvikling i, at flere danskere overvejer hybrid- og elbiler til fordel for benzin og diesel biler.

Dog foreligger der en kontrast i, at man ønsker sig en miljøvenlig løsning, men ender med en anden, fordi prioriteringer i forbindelse med pris, brændstofforbrug, sikkerhed og plads rangerer højere på listen end miljøvenlighed. 

 

Hvad kan rapporten give svar på?

Eksempler på kapitler i rapporten

Bilbranchen i dag

Næsten 9 ud af 10 danskere over 18 har kørekort, og en tredjedel har mere end én bil i husstanden. Næsten halvdelen af danskerne har købt ny bil indenfor de seneste to år, mens vi bruger vores bil dagligt og kører ca. 30 km/dag.

Peugeot er i 2021 det mærke, flest danskere har i deres husstand. Men Audi er det bilmærke flest danskere nævner først. Se mere om specifikke mærker samt Top Of Mind resultater i selve analysen.

Bilbranchens fremtid

Når danskerne i fremtiden skal vælge bil vil det hovedsageligt være de økonomiske elementer, der påvirker dem. Miljø kommer helt nede på en 7. plads over vigtigste faktorer, selvom interessen omkring hybrid og el biler er meget høj.

Hele 18% overvejer at købe bil indenfor de næste 12 måneder. I over halvdelen af tilfældene er det fortsat muligt at præge deres præference.

Se hvilke mærker danskerne foretrækker i selve analysen, hvor regionerne indeholder en række forskellige indsigter.

Delebiler og miljøspørgsmål

Der er et potentiale for løsninger, hvor flere deler de samme biler. Endnu er kendskabet til delebilsordninger samt bilabonnementer ikke nævneværdig højt, men der er et klart ønske om at prøve konceptet hos omkring dobbelt så mange som siger de allerede har prøvet det.

I 2021 Bilbranche analysen har vi udvidet indholdet i forhold til 2020 Bilbrancheanalysen. Vi har kastet lys over alle de faktorer, der gør sig gældende for, at danskere vælger grønt. Se mere i selve analysen.

Bestil din rapport i dag!

Rapporten i sig selv indeholder ca. 40 siders konkret information om bilbranchen, og kan leveres med og uden mundtlig formidling.

Kontakt Casper Claudius Gregersen på [email protected] for yderligere information og prissætning for hele analysen.

Ingen binding

Unikt og lokalt data, indsigter og trends

Relevante salgssargumenter overfor dine kunder

Ønsker du at modtage vores nyhedsbrev?

14 + 4 =

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og blive løbende inspireret med faglig viden, faktuelle analyser fra en række industrier, og ikke mindst personlig udvikling i rollen som rådgiver.

You have Successfully Subscribed!